Obrázek: Velká cena Monaka prostřednictvím knížectví je nejprestižnějším závodem roku. (© Jens Buettner / DPA / nasazení.
Grand Prix v Monaku je již od roku 1950 a Monte Carlo Myth fascinuje svět motoristického sportu jako téměř žádný jiný závod.
„Stejně jako vrtulník v obývacím pokoji,“ popsal kdysi bývalý mistr světa Formula 1 Nelson Piquet a ukázal, jakou roli na Středozemním pobřeží hraje také mezi řidiči.
10 bláznivých faktů o Grand Prix Monte Carlo v Monaku – ukazují, proč bohatí a krásní světa nechtějí nechat tuto velkou cenu nechat ujít.
1. chaos ve městě s shromážděním a demontáží
Vzhledem k tomu, že Monte Carlo je městský kurz kolem kasina, bazénu a spol.
To pravidelně vede k velkému chaosu ve středomořské metropoli. Vytvoření všech plotů, pokynů a tribun trvá šest týdnů. Koneckonců, posledně jmenovaný bude vyžadován pouze v roce 2021 v omezeném počtu.
Koneckonců, k demontáži jsou zapotřebí jen tři týdny. Není divu, že s více než 33 kilometry vodících kolejnic, Tecpro-Barriers and Co.
2. Monako GP je dlouhý a nejkratší závod roku
Je to díky svým vlastním vlastnostem ve městě, že závodní dráha v Monte Carlo je také nejdelší jako nejkratší.
Žádný závod v kalendáři Formule 1 nepřichází na více než 78 kol v Monaku. Žádná hlavní cena však není tak krátká. V knížectví jsou řidiči pouze 260,286 kilometrů.
Skutečnost, že závod stále trvá, dokud všichni ostatní jsou způsobeni nízkým obsahem plného plynu, jen asi 30 sekund za kolo.
3. nejrychlejší kvalifikace Michaela Schumachera
Když se Michael Schumacher znovu vrátil do Formule 1, radost byla skvělá. Pomohl rozvíjet tým Mercedes, kde dnes říká: na vrchol.
V roce 2012 zářilo „Schumi“ ve stříbrné šipce a dokonce získala nejrychlejší čas v kvalifikaci v Monte Carlo.
Skutečnost, že nakonec neměl dovoleno zahájit polohu pólu, byla způsobena nehodou po nehodě v předchozím závodě.
4. Mýtus Monte Carlo GP: Poloha pólu jako výherní záruka?
Monte Carlos Mýtus Grand Prix je, že závod již běžel, když byla dobyta pozice pólu.
V nedávné minulosti uspěli postoupili pouze Daniel Ricciardo (2018), Lewis Hamilton (2019) a Charles Leclerc (2024).
Naděje tedy pro všechny, kteří dobývají jedno z následujících míst v kvalifikaci. Panis dokonce vyhrál ze 14. místa ve výše uvedeném nezapomenutelném závodě z roku 1996!
5. Mýtus Monako žije kvůli dramaturgii
Fanoušci Formule 1 na celém světě si obvykle pamatují závod Monaka v roce 1996. Na mokré silnici bylo původně 21 řidičů.
To by však nemělo tak dlouho zůstat po dlouhou dobu: pouze pět kol jezdilo, když v závodě zůstalo 13 pilotů. Stále více nehod a technických problémů znamenalo, že nakonec skončily pouze tři řidiči.
Olivier Panis vyhrál závod Formule 1 poprvé a jediný čas a byl schopen vylézt na pódium spolu s Davidem Coulthardem a Johnny Herbert. Nakonec bylo ve dvouhodinovém závodě hodnoceno sedm řidičů.
6. Nejbláznivější závodní povrch vůbec
Každý, kdo již zvažuje nejbláznivější Grand Prix v Monaku v roce 1996, nebude následovat závod z roku 1982. V té době nikdo nechtěl vyhrát.
Přední Alain Prost zasáhl zábradlí před koncem dvou kol. Riccardo Patrese se otočil okamžitě poté a už nemohl pokračovat.
Vedení šel k Didier Pironi, který selhal v tunelu s nedostatkem paliva. Andrea de Cesaris následně dala stejný problém.
Derek Daly převzal první místo, ale po chybě jízdy to bylo z poškození vybavení. Šestý vůdce ve dvou kolech konečně vyhrál: Riccardo Patrese dokázal znovu spustit svůj motor a převrátit se přes cílovou čáru!
7. Nejstarší ovladač Formule 1 pochází z Monako
Monacký mýtus je nedílnou součástí Formule 1. Není divu, že před Charlesem Leclercem, včetně nejstaršího pilota F1 vůbec, byli další řidiči knížectví.
Na závodním víkendu Monte Carlo od roku 1958 byl Louis Chiron 58 let.
Nakonec se nemohl kvalifikovat na závod, ale stále jde do dlouhých knih o historii třídy Motorsport King.
8. Monte Carlo jako místo vítězství premiéry
Nejen Francouz Olivier Panis jel v Monaku k jeho prvnímu a jediné vítězství v Ligieru v roce 1996. Stejný „osud“ utrpěl několik dalších pilotů.
Jean-Pierre Beltoise vyhrál například závod z roku 1972. O něco dávno, triumf italského Jarna Trulliho v roce 2004 v Renault.
Maurice Trintignant vyhrál dvakrát v Monaku. Na jiných trasách však nikdy neuspěl.
Charles Leclerc také oslavil premiéru vítězství v roce 2024. Je to první Monegasse, který vyhrál závod F1 v knížectví. Už neexistuje další vítězství v domácnosti.
9. Nebezpečí jako loajální společník
I když je Formule 1 dlouho mnohem bezpečnější než v minulosti, nebezpečí pro řidiče zůstává vždy přítomné. Toto je také mýtus Monte Carlo, který byl vytvořen v průběhu desetiletí.
Každý rok králíci narazili do hraniční zdi, nebezpečí ve městě v knížectví je loajálním společníkem. Naštěstí byly nejtěžší nehody na Grand Prix v Monaku už dávno.
V roce 1967 Lorenzo Baldini zemřel nakonec silnými popáleninami, zatímco Karl Wendlinger utekl v roce 1994 při jeho nehodě během výstupu z tunelu s traumatem mozku.
10. Mýtus Monte Carlo – část Triple Crown Motorsport
Každý, kdo mluví o monakovém mýtu, bude mít také na mysli také spuštěnou trojnásobnou korunu. Je to ocenění, které bylo uděleno pouze několika závodních řidičům.
Triple Crown je udělena řidiči, který kromě závodu Formule 1 v Monaku také vyhrává 24 hodin Le Mans a Indy 500.
S legendou závodní sportovní legendy Graham Hill dosáhl jeden dripe pouze na trojnásobné koruně. Je také vítězem Grand Slam (Triple Crown Plus důležitý titul Světového poháru).